Seminář rozvíjí kompetence pedagogů v oblasti hodnotové a etické výchovy. Nabízí metody, jak se studenty otevírat téma osobních hodnot, životního směřování a vzorů. Účastníci se seznámí s přístupy založenými na práci s příběhem, archetypy a symboly a vyzkouší si praktická cvičení podporující sebereflexi i schopnost vést bezpečný dialog ve třídě. Kurz je koncipován interaktivně, s důrazem na propojení teorie a praxe.
V součastnosti nejsou vypsány žádné termíny.
Co je cílem tohoto semináře:
seznámit pedagogy s metodami práce s hodnotami, hrdiny a archetypy ve vzdělávání
rozvinout dovednost vést reflektivní a otevřenou diskusi se studenty o jejich životních vzorech
představit využití archetypů, symbolů a příběhů v literatuře, umění i současné kultuře pro práci ve třídě
nabídnout konkrétní aktivity a metodické materiály použitelné ve výuce
Jaké dovednosti účastník účastník kurzu nabude:
citlivě otevírat téma hodnot a hrdinů se studenty a reagovat na jejich potřeby
využívat metody práce s archetypy a symboly při výuce (např. v literatuře, dějepise, etické či občanské výchově)
podporovat sebepoznání a rozvoj etické citlivosti žáků prostřednictvím příběhů a diskuse
zařadit reflexi hodnot do výuky různých předmětů i třídnických hodin
vytvářet bezpečný prostor pro sdílení a respektující dialog ve třídě
Teoretické uvedení – hodnoty, vzory, hrdinové, archetypy, symboly
Mapa hrdinů – praktické cvičení zaměřené na osobní vzory a jejich význam
Práce s příběhem – analýza literárních či filmových postav z hlediska hodnot a archetypů
Metody reflexe – jak vést otevřený a bezpečný rozhovor se studenty
Inspirace z kultury a umění – příklady využití příběhů, filmů, hudby a vizuální kultury
Tvorba vlastních aktivit – návrh a sdílení aktivit do praxe účastníků