Mnoho lidí v dnešní době hledá odpovědi na otázky týkající se propojení s vlastním tělem. Čím déle žijeme v moderními době a navrch ještě obklopeni moderními technologiemi, tím více vyvstává otázka: Co je na člověku to vrcholně lidské, osobnostní, nenahraditelné? Jak se dotknout svojí přirozenosti, originality?
Pan prof. Ivan Vyskočil byl v této otázce vizionářem již v 60. letech minulého století. Začal experimentovat v pojetí přirozeného lidského projevu, výrazu. Podle vzoru Morena se zabýval silou dramatického vyjádření a situací hry, která stojí za naším psychologickým vývojem. Pokoušel se (nejen na uměleckých školách) objevovat se svými žáky tak zvanou psychosomatickou kondici. Úroveň této kondice je mimo jiné velmi patrná ve schopnosti tvořit mezilidské vztahy i v orientaci ve vlastních pocitech.
Dialogické jednání vychází z propojování hereckého umění a psychologie. Je to speciální typ dramatické hry, hravosti a improvizace, která přináší výzvy v oblasti vlastního výrazu všímat si sebe sama v situaci a reagovat na vlastní výzvy a možnosti. V uvolněné situaci hry prohlubujeme zkušenosti, zpřesňujeme propojení s vlastním tělem a jeho inteligencí. Právě tato inteligence těla je ta lidská část, kterou nemůže nikdy nahradit umělá inteligence.
Srdečně Vás tedy zveme k vyzkoušení si Dialogického jednání s lektorkou MgA. Václavou Křesadlovou, Ph.D., která se této specifické aktivitě věnuje více než 25let a byla dlouhá léta přímou asistentkou pana Prof. Ivana Vyskočila. Citlivě a empaticky vás provede začátky a nabídne vhledy z různých psychologicko – kulturních stran. Pokud Vás tento způsob průběžného zkoušení, hry a péče o psychosomatickou kondici zaujme, můžete po této zkušenosti navázat pravidelným zkoušením této disciplíny. Čím déle se člověk touto disciplínou zabývá, tím také aktivně pečuje o vědomou zkušenost s inteligencí vlastního těla, tříbí vlastní výraz i schopnost volně a radostně si hrát.
PRO TY, KTEŘÍ JEŠTĚ S DJ NEMAJÍ ŽÁDNOU ZKUŠENOST: Chceme vám dopřát tradiční iniciační moment, neochuzený o ovlivnění (a porovnávání) s těmi, kteří se Dialogickému jednání věnují další dobu.
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je praktickou experimentací s elementárními principy hry, dramatické tvorby a nepředmětného herectví. Uskutečňuje se formou individuálních vystoupení jednotlivce v prázdném prostoru a v situaci „veřejné samoty“ (před zraky druhých). Může být cestou sebeobjevování, sebepoznávání, sebepřijetí a seberealizace, vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci a empatii.
“Jak říká Ivan Vyskočil, v dialogickém jednání jde o „vnitřního partnera. Nebo o alter ego. O provokaci a rozvíjení dialogického jednání s tímto vnitřním partnerem, tedy se sebou samým. Takovou samomluvu nebo samohru zná z vlastní zkušenosti snad každý. Je to nejspíš jediný případ spontánní a funkční dramatické hry dospělých.“ doc. Martina Musilová Ph.D.
Čím dialogické jednání může být a zpravidla bývá (dle prof. Ivana Vyskočila)
Zdroj: Dialogické jednání – heslo pro autorizaci. Poprvé otištěno ve sborníku Hic sunt leones (o autorském herectví). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2003.
Pro koho je kurz určený?
Pokud s Dialogickým jednáním začínáte, projdete úvodní lekcí s teoretickým vhledem lektorek Katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU doc. Martinou Musilovou a MgA. Václavkou Křesadlovou. Dozvíte se o kontextu vzniku této psychosomatické disciplíny a o jejím zakladateli prof. Vyskočilovi jako i o přístupech Katedry autorské tvorby a pedagogiky, na které v Ateliéru živé pedagogiky a tvorby přímo navazujeme.
PROF. IVAN VYSKOČIL O DIALOGICKÉM JEDNÁNÍ
(…)
„Dále pak jde o to, učit se a naučit se podobně autentické, spontánní, hrající a souhrající jednání (chování a prožívání) produkovat veřejně, v situaci „veřejné samoty“ (Stanislavskij), za přítomnosti a pozornosti „diváků“. V situaci, kdy „jako kdyby“ druzí, diváci, při tom nebyli, s vyloučením zejména zrakového a taktilního kontaktu.“
(…)
„Na place“ je každý přiměřeně dlouho (dvě až pět minut), je sám v poli pozornosti druhých, v „silovém poli“, bez jakýchkoliv pomůcek (kupř. hudba, rekvizity, kostým).
(…)
Každý účastník zakouší počáteční chaos, zmatek, což jako takové trvá zpravidla šest až deset setkání. Pak se postupně začíná soustřeďovat a uvolňovat, začíná vnímat, projevovat se „teď a tady“, diferencovaně reagovat, jednat, uvádět do vztahů, artikulovat, uvědomovat si a sledovat kontrastnost, polaritu a oscilaci, pravé protiklady a komplementárnost, reciprocitu, souhru protikladů, postupně dialogicky jedná a zakouší dialogické bytí, že dialogicky – leckdy paradoxně – je, dospívá do „tvůrčího stavu“ (Stanislavskij), k inspirovanosti, k tomu, že „to v člověku a s člověkem hraje“ (Patočka), že „ucho žasne, co to huba mluví“ (Werich), že umí „slyšet partnera a odpovědět mu“ (V+W), dospívá k vlastní psychosomatické kondici pro vědomou, tvořivou komunikaci. To v horizontu nejméně tří let systematického, kontinuálního studia, ne-li výcviku.
Zakusit počáteční – vlastní i společný – chaos, zmatek a jeho vyjasňování, postupné strukturování „zevnitř“ je pro další dění nadmíru důležité. Aby totiž od samého počátku byla aktivována a preferována tendence a odvaha k experimentování, zkoušení, hledání – formulování si hypotéz – a také nalézání, především toho vlastního, osobitého, aby od samého počátku neměla vrch většinou dominantní tendence imitovat, napodobovat, přijímat a produkovat takové i onaké hotovosti, standardy.“
Zdroj: Dialogické jednání – heslo pro autorizaci. Poprvé otištěno ve sborníku Hic sunt leones (o autorském herectví). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2003.