Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, zejména pro ty, kteří se ve své pracovní náplni přímo či nepřímo věnují výtvarným technikám a zároveň se ve školním kolektivu setkávají s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.
Hlavním cílem kurzu je rozvíjet efektivní pedagogické přístupy v kontextu 3D dynamiky třídy, kde se potkávají děti se specifickými poruchami učení a chování (např. dyslexie, dysgrafie, ADHD) s intaktními spolužáky. Kurz se zaměřuje na podporu inkluzivního vzdělávacího prostředí, v němž se děti s různými vzdělávacími potřebami učí aktivně zapojovat do kolektivu. Zároveň posiluje schopnost intaktních žáků spolupracovat, rozvíjet empatii a lépe chápat své spolužáky se specifickými obtížemi.
Prostřednictvím výtvarných technik a kreativních aktivit si účastníci osvojí praktické metody, které podporují harmonickou skupinovou dynamiku a pomáhají budovat vzájemný respekt a porozumění mezi žáky.
Struktura programu:
Teoretická část: Základy arteterapie a její využití v pedagogické praxi (30 min).
Cvičení 1: Tělová mandala (60 min)
(Německý arteterapeut Udo Baer – 1999, slovenská arteterapeutka Jaroslava Šicková-Fabrici – 2002)
Účastníci společně vytvářejí velkou tělovou mandalu, která je rozdělena do několika částí. Tyto části dohromady tvoří celek a tematicky se zaměřují na:
Vnímání vlastního těla
Vnímání své aktuální nálady
Vnímání aktuálních pocitů
Aktuální postoje a dojmy
Reflexe (30 min)
Jak se cítím na různých úrovních svého bytí? Ne všechny úrovně musí být ve vzájemném souladu. Spolu s arteterapeutem účastníci zakreslí střed své mandaly a reflektují své prožívání.
Cvičení 2: Strukturalizace a restrukturalizace – chaos a jeho přeměna (2 hodiny)
Skupina kreslí do rytmu hudby chaotické čmáranice.
Účastníci v kresbách hledají skryté tvary a zvýrazňují je barvami.
Hotové obrazy se rozstříhají a z fragmentů se vytvoří nový společný obraz na předem určené téma.
Reflexe: Jak můžeme přetvářet chaos v smysluplné celky? Jak pracovat s neuspořádanými myšlenkami skrze tvorbu?
Diskuze: Jak tato metoda podporuje tvořivé a analytické myšlení žáků? (30 min)
Cvičení 3: Společný let balónem – hledání odpovědí a konstruktivních řešení (1,5 hodiny)
Skupina na velký balicí papír nakreslí horkovzdušný balón nebo vzducholoď, ve které cestují.
Na spodek vzducholodi se přikreslí lano s různými závažími.
Některá závaží jsou pro let nezbytná, jiná vzducholoď zbytečně zpomalují nebo jí dokonce brání vzlétnout.
Účastníci sami vymýšlejí, co jednotlivá závaží představují.
Diskuze: Jak je možné se zbavit závaží, která nás brzdí? Co může každý člen skupiny udělat pro to, aby byl společný let bezpečný a bez zbytečných překážek? (30 min)
Pro koho je kurz určený?