Úvod / Kurzy / 43 Arteterapie ve výuce

43 Arteterapie ve výuce

ŠABLONY

Kurz je určen pro všechny pedagogické pracovníky, zejména pro ty, kteří se ve své pracovní náplni přímo či nepřímo věnují výtvarným technikám a zároveň se ve školním kolektivu setkávají s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.

Hlavním cílem kurzu je rozvíjet efektivní pedagogické přístupy v kontextu 3D dynamiky třídy, kde se potkávají děti se specifickými poruchami učení a chování (např. dyslexie, dysgrafie, ADHD) s intaktními spolužáky. Kurz se zaměřuje na podporu inkluzivního vzdělávacího prostředí, v němž se děti s různými vzdělávacími potřebami učí aktivně zapojovat do kolektivu. Zároveň posiluje schopnost intaktních žáků spolupracovat, rozvíjet empatii a lépe chápat své spolužáky se specifickými obtížemi.

Prostřednictvím výtvarných technik a kreativních aktivit si účastníci osvojí praktické metody, které podporují harmonickou skupinovou dynamiku a pomáhají budovat vzájemný respekt a porozumění mezi žáky.

 

Časová dotace
8 x 45 min
Cena
3000,- Kč2600,- Kčza osobu

Vypsané termíny

středa 18. června 2025
od 9:00 do 16:30 hod
Časová dotace
8 x 45 min
Cena
3000,- Kč2000,- Kčza osobu
Stav
Termín je plně obsazený 🙂
Registrace do
17. 6. 2025 00:00
Začíná
18. 6. 2025
sobota 6. září 2025
od 9:00 do 16:30 hod

Pokračování – pouze pro účastníky předchozích termínů

Časová dotace
8 x 45 min
Cena
3000,- Kč2400,- Kčza osobu
Stav
Otevřený k registraci
Kapacita
10 volných míst z 12
Registrace do
5. 9. 2025 00:00
Začíná
6. 9. 2025
úterý 14. října 2025
od 9:00 do 16:30 hod
Časová dotace
8 x 45 min
Cena
3000,- Kč2600,- Kčza osobu
Stav
Otevřený k registraci
Kapacita
8 volných míst z 12
Registrace do
13. 10. 2025 00:00
Začíná
14. 10. 2025

Více informací

Struktura programu:

  • 1.⁠ ⁠blok: Úvod do arteterapie a kresba tělové mandaly (2 hodiny)

Teoretická část: Základy arteterapie a její využití v pedagogické praxi (30 min).

Cvičení 1: Tělová mandala (60 min)
(Německý arteterapeut Udo Baer – 1999, slovenská arteterapeutka Jaroslava Šicková-Fabrici – 2002)
Účastníci společně vytvářejí velkou tělovou mandalu, která je rozdělena do několika částí. Tyto části dohromady tvoří celek a tematicky se zaměřují na:

Vnímání vlastního těla
Vnímání své aktuální nálady
Vnímání aktuálních pocitů
Aktuální postoje a dojmy
Reflexe (30 min)
Jak se cítím na různých úrovních svého bytí? Ne všechny úrovně musí být ve vzájemném souladu. Spolu s arteterapeutem účastníci zakreslí střed své mandaly a reflektují své prožívání.

  • 2.⁠ ⁠blok: Arteterapie jako nástroj empatie a spolupráce (2,5 hodiny)

Cvičení 2: Strukturalizace a restrukturalizace – chaos a jeho přeměna (2 hodiny)

Skupina kreslí do rytmu hudby chaotické čmáranice.
Účastníci v kresbách hledají skryté tvary a zvýrazňují je barvami.
Hotové obrazy se rozstříhají a z fragmentů se vytvoří nový společný obraz na předem určené téma.
Reflexe: Jak můžeme přetvářet chaos v smysluplné celky? Jak pracovat s neuspořádanými myšlenkami skrze tvorbu?

Diskuze: Jak tato metoda podporuje tvořivé a analytické myšlení žáků? (30 min)

  • 3.⁠ ⁠blok: Arteterapie jako nástroj empatie a spolupráce (2 hodiny)

Cvičení 3: Společný let balónem – hledání odpovědí a konstruktivních řešení (1,5 hodiny)
Skupina na velký balicí papír nakreslí horkovzdušný balón nebo vzducholoď, ve které cestují.

Na spodek vzducholodi se přikreslí lano s různými závažími.
Některá závaží jsou pro let nezbytná, jiná vzducholoď zbytečně zpomalují nebo jí dokonce brání vzlétnout.
Účastníci sami vymýšlejí, co jednotlivá závaží představují.

Diskuze: Jak je možné se zbavit závaží, která nás brzdí? Co může každý člen skupiny udělat pro to, aby byl společný let bezpečný a bez zbytečných překážek? (30 min)

 

 

Pro koho je kurz určený?

  • asistenti pedagoga,
  • učitelé 1. i 2. stupně ZŠ,
  • učitelé SOŠ a SOU,
  • učitelé gymnázií,
  • učitelé VOŠ,
  • vychovatelé školských zařízení
  • učitelé ZUŠ a SUŠ
  • učitelé speciálních škol
  • pedagogové volného času
  • všichni, kteří  pracují s dětmi nebo chtějí rozvíjet svůj potenciál a osobitost

Hodnocení kurzu

Velmi si cením odborných znalostí a schopností lektora předat vše i s konkrétními příklady, oceňuji též hezké a přátelské klima, které pomohl vytvořit. Získala jsem spousty podnětů a vhled do praxe. Kristýna 36 let
Arteterapie ve výuce
Kurz je velmi srozumitelný, obohacující a naprosto přínosný. Jsem naprosto spokojená , děkuji za laskavý a přátelský přístup. Skvělá organizace a práce v nebi. Edita, 45 let
Arteterapie ve výuce
Přátelský, věcný (jednoduše srozumitelný) přístup lektora, milé a příjemné prostředí, doporučuji a ráda opět přijdu! Anna, 49 let
Arteterapie ve výuce

ateliér kreativního vzdělávání
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.